5 rzeczy, które wpłyną na poprawę erekcji

Obecny świat pędzi w szalonym tempie. Ludzie nie mają czasu na przygotowanie zdrowego posiłku, aktywność fizyczną, życie rodzinne, odpoczynek czy sen. Taki styl życia powoduje zwiększoną zachorowalność na choroby cywilizacyjne i niestety nie sprzyja satysfakcjonującemu życiu seksualnemu. Dla wielu ludzi seksualność jest na tyle intymną i wstydliwą sferą, że w przypadku zaburzeń rzadko korzystają z pomocy specjalisty. Mężczyźni mają z tym szczególną trudność. Pocieszający jest fakt, że w celu poprawy sprawności seksualnej, czasami wystarczy odpowiednio zmodyfikować styl życia i zadbać o ogólny stan zdrowia1.

5 rzeczy, które wpłyną na poprawę erekcji

 

Oto 5 rzeczy, które wpłyną na poprawę erekcji oraz ogólnego stanu zdrowia:

1. RACJONALNA DIETA

Odpowiednio zbilansowana do wieku i indywidualnych potrzeb dieta stanowi źródło składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa korzystnie na działanie układów: nerwowego, hormonalnego oraz sercowo-naczyniowego, które współdziałają w procesie mechanizmu erekcji. Ponadto, racjonalne odżywianie zapobiega powstawaniu chorób dietozależnych oraz zapewnia utrzymanie stałej wagi i korzystnego wyglądu, które mają istotne znaczenie w sferze seksualnej. Pozytywny obraz własnego ciała wzmacnia poczucie własnej wartości i atrakcyjności oraz dodaje pewności siebie w roli kochanka1,3-5.

Zrównoważona dieta powinna zawierać jak najmniej przetworzone produkty, sezonowe owoce i warzywa, pełne ziarna, orzechy, ryby, chude mięso oraz nabiał. Posiłki powinny być przyjmowane co ok. 3 h, w umiarkowanych ilościach5.

2. AKTYWNOŚĆ

Chcąc zachować optymalne funkcjonowanie, utrzymać prawidłową masę ciała oraz uchronić się przed chorobami, bądź zminimalizować ich skutki, organizm ludzki potrzebuje systematycznego wysiłku fizycznego6. Dowolna forma aktywności, np. spacer, taniec, jazda na rolkach, uprawianie dyscyplin sportowych, wykonywana przez ok. 30-40 minut, 5 razy w tygodniu, zapewnia lepszą kondycję fizyczną, psychiczną oraz seksualną, nawet u młodych i zdrowych mężczyzn. Istotne, aby aktywność dobrana była odpowiednio do wieku oraz istniejących chorób2,7,8.

Aktywność seksualna to również jedna z form aktywności fizycznej. Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie wzmacnia więź i bliskość między partnerami, poprawiając relację partnerską2.

3. NIEZABURZONA RELACJA PARTNERSKA

Kobiety są z Wenus, mężczyźni z Marsa, podobnie jest z ich potrzebami seksualnymi – są rozbieżne. Dla większości kobiet w seksie najważniejsza jest gra wstępna, dla mężczyzn sam stosunek, dla kobiet – dotyk i emocjonalność, dla mężczyzn – bodźce wzrokowe i fizyczność. Żeby partnerzy mogli przedstawić wzajemne pragnienia, oczekiwania i problemy seksualne, niezbędna jest umiejętna komunikacja9.

Prawidłowa komunikacja to jasne i zrozumiałe komunikaty, kierowane wprost oraz aktywne słuchanie rozmówcy i niebagatelizowanie otrzymywanych od niego sygnałów.
Taki sposób porozumiewania się wzmacnia więź i bliskość między partnerami, pomaga wyrazić swoje potrzeby i rozwiązać problemy. W celu osiągnięcia zadowalającego związku warto także zadbać o jego całokształt, wykazać zainteresowanie partnerką, spędzać z nią czas. Satysfakcjonujący związek jest receptą na udane życie seksualne.

4. KONDYCJA PSYCHICZNA

Stan psychiczny jest istotnym czynnikiem wpływającym na sprawność seksualną. Aby utrzymać dobrą kondycję psychiczną, trzeba przede wszystkim zwolnić życiowe tempo, zmniejszyć ilość pracy, wyjechać na urlop, pójść na spacer oraz zapewnić organizmowi odpowiednią ilość odpoczynku i snu10. Organizm ludzki działa holistycznie – ciało wpływa na umysł, umysł wpływa na ciało. Relaksując nasze ciało, relaksujemy również i umysł. Dlatego w stanach wzmożonego napięcia pomocne są medytacja i ćwiczenia relaksujące. Dodatkowo istotne znaczenie dla psychiki ma wsparcie ze strony najbliższych. Rozmowa z bliskimi, a nawet sama ich obecność zapewnia poczucie ważności, troski i zrozumienia11.

5. OGÓLNY STAN ZDROWIA

Na ogólny stan zdrowia oraz sprawność seksualną oddziałują także choroby, ich powikłania oraz stosowana farmakoterapia. Objawy pojawiających się chorób nie zawsze są widoczne. W związku
z tym zaleca się raz do roku wykonać kontrolnie ogólne badanie moczu, badanie krwi: morfologię, lipidogram, glukozę, testosteron, LH, prolaktynę, TSH, kreatyninę, transaminazę oraz pomiar ciśnienia tętniczego, a u mężczyzn po 40. r.ż. również PSA12. Jeśli choroba jest już zdiagnozowana, należy przeanalizować działania uboczne stosowanych leków i dobrać takie, które nie zaburzają funkcji seksualnych.

Ponadto, żeby poprawić erekcję, konieczna jest rezygnacja z substancji szkodliwych, takich jak papierosy, narkotyki, dopalacze czy sterydy oraz ograniczenie spożywania alkoholu1,5.

A może jednak?

W przypadku zaburzeń seksualnych opóźnianie podjęcia leczenia może wpłynąć negatywnie na psychikę, relację w związku i ogólny stan zdrowia. Taka perspektywa nasuwa myśl, że może warto spróbować przełamać strach oraz wstyd i zasięgnąć fachowej porady u specjalisty- seksuologa, urologa, psychologa bądź psychoterapeuty.

Psycholog, seksuolog
Karina Wysocka-Kosik


PIŚMIENNICTWO:
1. Dadej, R. (2008). Etiologia i leczenie zaburzeń wzwodu prącia. Geriatria, 2, 182-193.
2. Zdrojewicz Z., Bugaj B., Cabała K., stud. Pypno D. (2014). Seks- skuteczny pożeracz kalorii czy tylko wysiłek. Przegląd Seksuologiczny, 37, 15-21.
3. Depko, A. (2009). Otyłość, nadciśnienie tętnicze a dysfunkcje seksualne. Nadciśnienie tętnicze, 13 (3), 139-146.
4. Okręglicka, K., Skwierczyńska, Ż., Wiśniewska, K. (2016). Rola wybranych czynników żywieniowych w zaburzeniach erekcji. Seksuologia Polska, 14 (2), 79-87.
5. Szeligowska, J. Skorupska, S., Mamcarz, A. (2011). Czy sposób żywienia może wpłynąć na poprawę funkcji seksualnych? Przegląd Menopauzalny, 1, 29-36.
6. Wytyczne UE Dotyczące Aktywności Fizycznej zatwierdzone przez Grupę Robocza UE „Sport
i Zdrowie” (2008).
7. Hsiao W., Shrewsberry A.B., Moses K.A., Johnson T.V., Cai A.W., Stuhldreher P., Dusseault B., Ritenour C.W.M. (2012). Exercise is associated with better erectile function in men under 40 as evaluated by the international index of erectile function. J Sex Med, 9, 524-530.
8. Khoo J., Tian HH., Tan B., Chew K., Ng CS., Leong D., Teo RC., Chen RY. (2013). Comparing effects of low- and high-volume moderate-intensity exercise on sexual function and testosterone in obese men. J Sex Med, 10, 1823-1832.
9. Lew-Starowicz Z. (1991). Leczenie nerwic seksualnych. Warszawa: PZWL.
10. Kratochvil S. (2002). Leczenie zaburzeń seksualnych. Warszawa: Wydawnictwo ISKRY.
11. Sęk, H., Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.
12. Lew-Starowicz M. (2018). Zaburzenia erekcji. W: M. Lew-Starowicz, Z. Lew Starowicz,
V. Skrzypulec-Plinta (red.), Seksuologia (s.260-275). Warszawa: PZWL.

 

MAXGO/036/02-2019
Przeczytaj również:

Sprawdź czy możesz stosować preparat Maxigra Go bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem? Wypełnij kwestionariusz, żeby sprawdzić czy możesz Stosować Maxigra Go. Po przeczytaniu każdego pytania zaznacz prawdziwą odpowiedź.

Czytaj więcej »

Maxigra Go powoduje rozkurcz mięśni gładkich w ciałach jamistych, co skutkuje zwiększeniem napływu krwi do prącia podczas podniecenia seksualnego.

Czytaj więcej »

Czynniki psychogenne są rzadszą przyczyną zaburzeń erekcji, niż przyczyny organiczne, niemniej jednak ich wpływ na seksualne funkcjonowanie mężczyzny może być poważny.

Czytaj więcej »